måndag 5 september 2016

Furusund den 5 september 2016

Vi stannade längre än planerat i Mariehamn. Vädret blev lite ruggigt med regn och stark vind. Så vi promenerade, sprang lite, och kollade på ett mycket bra "Ålands Museum". När ni kommer till Mariehamn, gå dit! Ger en bra bild av Åland, historia och folket som bor där. Vi handlade så klart mat, bland annat mycket goda äpplen och andra lokala grönsaker samt naturligtvis fisk, rökt aborre. Gott! I går kväll gick vi på en mycket bra konsert i kyrkan. Välbesökt. Piano och violin som spelade Mozart, Rachmaninov, Sibelius och lite annat. Perfekt söndag kväll!

Gästhamnen i Mariehamn är stor, bra och under högsäsong mycket välbesökt. När vi låg där fanns mycket gott om plats..... Ganska härligt att vara nästan ensam i en stor hamn, fin bastu och trevlig hamnvärd. Idag seglade vi snabbt. Först nån timme med gennaker. Vind från nordväst, inledningsvis omkring 5-7 m/s och lagom sjö. Kul att segla 8 knop när det blåser 6 m/s! När sen vinden tog i allt mer, och sjön började bli riktigt grov, tog vi ner gennakern och tog in ett rev. Nu blåste det upp mot 10 m/s och de största vågorna var säkert två meter. Men med vinden från nästan akter om tvärs gick det bra. I snitt 7 knop mellan Mariehamn och Söderarm - bra för att vara oss!

Vi har fram tills nu troget följt devisen; segla med vinden. Men, prognosen för i morgon ser inte lovande ut, och vi har trots allt lite tider att passa. Så det ska bli intressant att se om vi kan segla bara på en bog i morgon?

Vacker kyrka i Mariehamn. Byggd 1927 och påminner mycket om kyrkan i Nynäshamn. I sommar har vi besökt 10 kyrkor, en del små, andra större.

En seglare vill inte bara se och höra hav och vind.

På väg ut från Mariehamn, vi kom före färjan!

God fart innan vågor och vind blev för besvärligt för gennaker.