måndag 1 augusti 2016

Harstena den 1 augusti 2016

Det blev inte något snabbt språng från Landsort till Gotland. Vinden var inte gynnsam (SV) varför vi siktade på Arkösund i stället. Men, vinden tilltog, sjön gick hög - och delar av besättningen drabbades av akut sjö-sjuka. Nu hade vi revat, det blåste omkring +10 m/s som mest och det är inte riktigt trevligt när man mår dåligt. Vi ändrade planerna, tog en mer nordlig kurs och siktade på Oxelösund. Där finns två gästhamnar, vi valde den inre hamnen. Dagen därpå tog vi lite vilopaus, för att känna fast mark under fötterna gick vi till Gamla Oxelösund (kan rekommenderas!) där det finns en trevlig krog och en mycket bra vandrings-led.

Dagen därpå (idag) gick vi per motor (rak motvind i trånga vatten!) till Harstena. När vi tog in landströmmen i Oxelösund visade det sig att någon hade snot/stulit vår landströms-adapter under natten! Skurkar och banditer! Jag misstänker starkt en 42-fotare som låg på vår brygga och som gick tidigt på morgonen...... Harstena är en fin ö, många bra ankringsmöjligheter, vi ligger nu i den stora viken på nordvästra delen av ön. I morgon går vi ytterligare en bit söderut, kanske bra väder för Gotland på onsdag?

Det strora språnget söderut bidde ett kliv västerut! Men i alla fall mycket fin segling!

Ca 25 nm söderut från Oxelösund till Harstena. Vi mötte MÅNGA båtar på väg norrut, alla svenskar som nu är på väg hem efter segling söderut.

Den välkända näckros-dammen på Harstena. Röda näckrosor, mycket vackra.