fredag 12 augusti 2016

Lauterhorn - Nynäshamn

Ja, vi kom äntligen iväg. Planen var först att segla norröver igår, men. När vi i går morse i regn och stark motvind gick ut från Fårösund möttes vi av svår (SVÅR!) sjö. Beslutet fattades snabbt att gå in till Lauterhorn som har en väl skyddad hamn. Där tog vi en lång promenad för en sista titt på några raukar, fika, vila och samla mod inför överfarten.

Delphie II lämnade Lauterhorn 05.20 i morse i svag vind från sydväst. Kurs 330 grader. Först gick vi för motor men ganska snart kunde vi börja segla. Vi såg på långt håll Gotska Sandön ungefär kl 08.30, då hade Gotland försvunnit från horisonten lite tidigare. Bra vindar hela dagen, från nordväst, efterhand lite mer sydligt. Som mest 9-10 m/s och nån timme mitt på dagen bara 4-5 m/s. Land i form av öar utanför Nynäshamn siktades ca 15.00. Total distans under dagen 69,4 nm. Skönt var det att komma fram till Nynäshamn, men ännu mer skönt var det att gå in i bastun!

Hunden på Fårö, i samma vik som Lauterhorn.

Vi lägger ut från Lauterhorn 05.20.

Bild från vår plotter; här passerar vi Gotska Sandön (fast på långt håll). Fart här 6 knop och vid tillfället beräknad ankomst till Nynäshamn kl 18.18 - vi anlände i själva verket kl 17.25.

Mycket fin segling idag. Fart omkring 6-7 knop.

Vi har seglat med fock i stället för genua hela sommaren. Trots att focken är bra mycket mindre tycker vi att farten har varit hel ok.

Autopiloten styr och Sveta övervakar.