söndag 21 augusti 2016

Kolmårdens Djurpark

En av Europas största djurparker, första besökarna kom redan 1965. Idag en mycket välbesökt djurpark med enligt min mening ytterst välordnade djurhägn. Vi, jag med Signe och Stella, gjorde Kolmårdens Djurpark ganska grundligt i helgen. När vi först såg parkeringsplatsen (en av flera) i lördags trodde vi att det skulle vara knö-fullt med besökare. Men, anläggningen är stor, så det blev aldrig obekvämt med folk.

Vi såg många olika djur - många! Vi såg en delfin-show som imponerade stort, vi såg tigrar, lejon, elefanter, vargar, björnar, apor, zebror, noshörningar, kameler osv, osv. Vi såg en mäkta imponerande rov-fågel show. Där fåglarna flög fritt mycket nära åskådarna. Imponerande! Vi åkte olika former av berg-och-dal-banor (flera stycken), men jag lyckades avstyra den värsta banan. Visserligen tyckte tjejerna att vi skulle åka, men jag skyllde på att "mamma och pappa har sagt nej" - när i själva verket jag absolut inte ville åka. Vi (tjejerna altså) åt spunnet socker, godis och annat nyttigt så att det säkert räcker till jul.

Två härliga dagar med mina barnbarn!

Första djuren i parken, killingar.



Spunnet socker.



Gondolen i safariparken.

Utsikt från gondolen i safariparken. Bråviken. Vi seglade inte här inne tidigare i somras, men längre ut.



Där kan inte jag klättra.

Stella.




Signe.



Lördag kväll; trött blir man efter en lång dag i parken.


Tävling; kan ni hitta lo-djuret i bilden så utlovas ett fint pris!


Här ska vi åka "Den Snurrande Båten".



Ja, ni förstår varför jag INTE ville åka i denhär berg-och-dal banan.

Vi försökte flera gånger vinna "Den Stora Chokladkakan". Lyckades aldrig.


Klätter- och lekparken. Här två tjejer på toppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar