onsdag 29 april 2015

Dag 42

En ganska normal dag på fjället. Vad vädret beträffar vind (ej besvärande) och nederbörd (inte heller besvärande) men ingen sol (vilket nu uppfattas som besvärande). Alla fyra gäster, plus en hund, från igår gav sig iväg hyfsat tidigt. Jag fortsatte lite bestyr inför avslut, och vi hade också vår sedvanliga telefonkonferens med andra stugvärdar och Erik (stugfogden). Man kunde konstatera att vi, för Jämtlands del, inte kommer att nå budgeterade 3,440 gästnätter men sannolikt når vi ca 95% av målet. April blev en besöksmässigt dålig månad beroende på osedvanligt uselt väder. Gåsen har efter påsk haft 5 nätter utan gäster vilket är ovanligt för april. Men, för Gåsens del behöver vi nu bara 11 gäster till så når vi målet. Valborg + fint väder kan göra susen.

Idag på eftermiddagen åkte jag ner till Gåsån, sneddade över sluttningarna så att jag nådde vindskyddet vid Gåsån (kolla kartan!) och mötte där leden. Sen 5 km uppför, hemåt. Inte så snabba, snön var lite seg, nån plusgrad, så skönt när jag väl kom fram. Har inte åkt såhär mycket skidor på mycket länge, visserligen inte var dag (beroende på väder samt revbensblessyr) men när jag väl åkt så har det varit goda turer.

Vindskyddet vid Gåsån. Om ni tittar riktigt ordentligt så ser ni hålet under skidan (till vänster) där man fäster stighuden. Den täcker bara den delen av skidan där man normalt lägger på fästvalla. Har fungerat i alla fören jag testat. Och biter bra även på hård skare. Måste upplevas!

Ja, från Gåsån är det 5 km till Gåsenstugorna. Uppför. Knappt 300 m stigning, bara en riktigt brant backe, kort, men sen går det uppför i stort sett hela tiden. Suger bra i motvind med klabbföre....

Här stapplar stugvärden i mål. Tog ca 45 minuter idag. Har jag nämnt att det inofficiella rekordet från Storulvån upp till Gåsen (20 km) är 1,5 timmar. Med ryggsäck, halvhyfsat före. Puh! Tur att man slutat tävla om bästa tider! 

Ja, stugvärden efter fullbordad tur på onsdagen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar