tisdag 21 april 2015

Den Perfekta Dagen

Äntligen kom den, den perfekta dagen. Jag tror att vädergudarna tänker "tre veckor ... och sedan en bra dag"! Började med en lätt dimma som jagades bort av solen. Vimpeln hängde rakt ner, sedan under dagen lite vind, men alls inte besvärande. Våra tre gäster (plus den svarta hunden) gav sig iväg relativt tidigt och vi tog en förmiddagstur. Eftermiddagsturen blev en höjdare. Först en lång utförslöpa i en liten bäckravin. Sen svagt utför längs Gåsån (jag räknar med att ni följer med på kartan) ner till vindskyddet. Därefter, djärvt kanske men fint, sneddade jag upp till toppen på Gåsen. Of led. Drygt 500 m stigning. Puh! En flock renar förflyttade sig retligt lätt framför mig, upp på berget. Sen, på väg ner, fick jag syn på två fjällrävar, härlig syn men naturligtvis hade jag ingen kamera.

Strålande sol hela dagen, kanske 4-5 plusgrader och mot kvällen nån minusgrad. Sen (lite senare än norrmännens väderprognos utlovade) kom dimman. Nu, i skrivande stund, drygt 18.30, är dimman kompakt. Man kan inte se två ledkryss bortom stugan. Skönt att vara "hemma". Kvällsmat i form av förstärkt ärtsoppa från igår. Gott!

I morgon utlovas riktigt busväder med snö och hård blåst. Då ska vi börja slutstädningen. 12 dar kvar, börjar tänka lite på Uppsala, och andra än fjällfarare.

Sol och snö. Här stora gäststugan på Gåsen i morgonsolen.

Morgonsolen bryter igenom dimman.

Ja, såhär kan utsikten mot Sylarna te sig mot slutet av april.

Och såhär kan utsikten från köksfönstret te sig när den av norrmännen utlovade dimman rullar in. Snett upp till höger anas vimpeln. 
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar