onsdag 15 april 2015

Delikat middag!

Igår kom gänget som hade egen guide och kock. Som tur var så blev det en hel del mat över; i kväll vankas middag special. Det blir en gryta på renbog och rotsaker. Renbogen har kokat länge, bara i vatten och lite salt, med stark smak av vilt/ren. Delikat (ja, jag har tjuvsmakat!). Till detta serveras en fräsch pepparrotsgrädde och som efterrätt blir det kladdkaka, troligen med en kopp kaffe. Inte illa, man kan ha det bra också på fjället.

Vädret idag har varit bra fram till nu lite senare på eftermiddagen. Jag har langat ved - vi hade fått fem storsäckar med ved (både säckat och löst) och allt ska in i vedboden. En säck kvar. Igår återigen kraftig vind, blir nästan lite tjatigt nu. Naturligtvis mer att skotta..... Idag har vi haft telefonkonferens med alla stugvärdar i Jämtland (sju stugor) och det handlade mycket om planering inför slutet på säsongen. De första stugorna stänger i nästa vecka, Gåsen stänger som sista stuga den 3 maj. Bara drygt två veckor kvar, tiden har gått fort. Hoppas på bra väder mot slutet så att jag kan hinna med att åka till några andra stugor. Det har inte blivit några längre turer, men en hel del skidåkning har det blivit.

Jag pratade idag med Sven som har hand om det lilla varvet på Ornö där min båt ligger. Lite vårkänslor mitt i all snö. Han sa att planen är att båten ska i sjön sista veckan i april. Innebär att det blir ett snabbt byte mellan  snö och sjö. Min avsikt är att tidigt i maj segla in till Uppsala, får väl se om det fungerar.

I morgon kommer en stor grupp från Lillsved folkhögskola. Dom ska komma från Sylarna; väderprognosen säger mkt kraftig vind från väster så dom får nog bra fart på vägen hit.

Nu ska jag börja att värma på maten.....


Ja, såhär kan man ha det på Gåsen!

Stugvärden har kastat in nån kubikmeter ved i vedboden och behöver svalka sig något...  

Dethär är snödrivan utanför huset. Uppskattningsvis två meter. På andra sidan huset ligger snön upp till fönstren inne vid stugan, nån meter ut ungefär lika högt. På det stora gästhuset ligger snön upp till takkanten, utom där vi har skottat.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar