torsdag 16 april 2015

Snö..............

Den mycket goda maten igår kväll var en bra humörhöjare. Sen vaknar man till en helt vit värld, snöbyar och naturligtvis vind. Inte särskilt kraftig, högst 10-12 m/s i byarna... Alla gäster gav sig iväg i morse, nya väntas till kvällen. Av den stora gruppen från Lillsveds folkhögskola bidde det en tumme; kanske 10 pers av 20 fann för gott att trotsa väder och vind och bege sig upp hit. Sen har vi några tappra som i motvinden kommer österifrån. Varm saft vankas frusna gäster i eftermiddag!

Nu ska jag ge mig ut i ovädret för att se om dörren till stugan där kvällens gäster ska inkvarteras är synlig. Funderar på om jag ska pulsa dit eller ta skidorna?

Stugvärdens stuga sett halvvägs från vattenhålet (brunnen). Ja, den 16 april 2015. Klockan ca 12.00. Vattenhålet har blivit en historia för sig. Skottas fram var morgon, efter nån timme har det naturligtvis yrt igen. Jag rekommenderar nu gästerna att smälta snö, om dom hämtar vatten och inte sätter på locket blir det seriöst grävande för min del. Inte lockande! 

Den nästan helt insnöade storstugan. Här norra sidan som är värst utsatt för snödrift. Man kan lätt promenera upp på taket om man vill!  

Också storstugan, men här från södra sidan...också insnöat!

Stugfogden bad mig ta ner ett trasigt fönster som finns nånstans under snön. Jag hade skottat fram fönstret för nån vecka sen, men sen har det blåst i stort sett varje dag. Kanske till midsommar kan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar